Als docent sta je vaak alleen voor de klas en maak je voortdurend afwegingen. Welke oefening ga ik inzetten? Laat ik de cursist in groepjes werken of niet? Hoe zal ik dit onderwerp nou eens inleiden? Is er een prikkelende werkvorm te bedenken om mijn cursisten te motiveren? Om jou als docent te ondersteunen bij deze vakvragen zijn we begonnen met de reeks NT2-Cahiers, handzame kleine uitgaven om uw professionaliteit als docent te vergroten en uw NT2-les te verbeteren. De cahiers zijn zo geschreven dat je de kennis eenvoudig kunt vertalen naar uw lespraktijk.
Het aanleren van een natuurlijke uitspraak en intonatie in een nieuwe taal is een van de moeilijkste dingen die er is. Muziek kan een geweldig hulpmiddel zijn om hiermee aan de slag te gaan. Een gezongen tekst wordt i...
REFLANG#Lees meerIn de opleiding tot docent NT2 staat de didactiek van het Nederlands als tweede taal centraal, maar is vaak weinig ruimte voor de taal zelf. Omdat lang niet alle NT2-docenten een taalkundige achtergrond hebben, is er ...
REFLANG#Lees meerVeel praten met Nederlanders is voor anderstaligen cruciaal voor het ontwikkelen van een goede taalvaardigheid. Helaas blijft het voeren van gesprekken in het Nederlands vaak beperkt tot de NT2-les. In dit cahier laat...
REFLANG#Lees meerHoe boor je de schrijfinspiratie van mijn cursisten aan? Hoe krijgen zij spelenderwijs grip op de expressieve en vertellende kracht van taal? Kunnen zij eigenlijk wel creatief schrijven als ze de taal nog niet goed be...
REFLANG#Lees meerHoe organiseer je je klas? Hoe behoud je overzicht? Voor veel NT2-docenten is lesgeven aan een heterogene groep met verschillende instroommomenten en uiteenlopende uitstroomdoelen de alledaagse werkelijkheid. Het geve...
REFLANG#Lees meerNederlandse films stimuleren de taalvaardigheid, woordenschat en cultuurkennis van cursisten en zijn daarom bij uitstek geschikt als lesmateriaal voor het NT2-onderwijs. In dit cahier laat Dietha Koster je zien hoe je...
REFLANG#Lees meerAls NT2-docent merk je al snel dat het lastig is om alle vragen van cursisten over grammaticale vormen goed te beantwoorden. Die gaan veelal over aspecten van de grammatica waarvan Nederlanders de regels niet kennen, ...
REFLANG#Lees meerWat moet ik doen als iemand steeds te laat komt? Hoe motiveer ik verplichte inburgeraars? Hoe kan ik me wat assertiever opstellen tegenover cursisten, collega's en vrijwilligers? Docenten NT2 kennen deze vragen maar a...
REFLANG#Lees meerEen goede uitspraak is van groot belang om als anderstalige in het Nederlands begrepen te kunnen worden. Een ander foneem geeft een andere betekenis. Neem als voorbeeld het verschil tussen een das en een tas.
Toc...
REFLANG#Lees meerSpreekvaardigheid is van cruciaal belang voor anderstaligen om goed mee te kunnen doen in de Nederlandse maatschappij. Aandacht voor spreken in de NT2-les is daarom onmisbaar. Toch zullen veel NT2-docenten beamen dat ...
REFLANG#Lees meerGoed en vlot kunnen lezen is heel belangrijk voor de taalverwerving. In dit cahier worden handvatten geboden om op een speelse en activerende manier de leesvaardigheid te bevorderen.
Eerst krijg je steeds een kort...
REFLANG#Lees meerDat je een nieuwe taal pas goed leert spreken door het in praktijk te brengen, daar zal iedereen het over eens zijn. Maar hoe bied je alle taalleerders in je NT2-klas tegelijkertijd voldoende mogelijkheden om te oefen...
REFLANG#Lees meerAls NT2-docent kom je vaak leerders tegen die traag lezen en daarbij fouten maken, of die veel en vreemde spelfouten maken bij het schrijven. Dat kan te maken hebben met het leerproces van tweedetaalverwerving of met ...
REFLANG#Lees meerIn het NT2-cahier Projectmatig werken in het NT2 onderwijs lees je hoe je voor taalleerders van alle leeftijden op alle niveaus projecten opzet waarin gericht wordt getraind met de verschillende taalvaardigheden.
... REFLANG#Lees meer