Kinderen zullen Nederlands leren door naar school te gaan en te spelen met andere kinderen die Nederlands spreken. Hoe meer kinderen met de Nederlandse taal in aanraking komen, hoe sneller zij de taal zullen beheersen. Naast school en vriendjes en vriendinnetjes spelen ook ouders een rol bij het aanleren van een taal.
Taal thuis: Nederlands of jouw moedertaal?
Welke taal kinderen thuis met hun ouders spreken en wat daarvan de invloed is op hun taalontwikkeling hangt af van de situatie en taalvaardigheid van de ouders. Een goede ontwikkeling van de moedertaal kan het leren van het Nederlands positief beïnvloeden.
Anderstalige ouders spreken thuis vaak in hun moedertaal met kinderen. Het is zeker goed om aandacht te besteden aan de moedertaal, vooral wanneer de ouders zelf het Nederlands nog niet voldoende beheersen. Dit heeft een positieve invloed op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen omdat de moedertaal onderdeel is van de identiteit. Een goed ontwikkelde moedertaal kan helpen om andere vaardigheden te leren. Bovendien helpt het ook bij het leren van de Nederlandse taal. De vaardigheid in de eerste taal hangt namelijk samen met de vaardigheid in de tweede taal. Opgebouwde kennis in de moedertaal kan worden overgedragen naar het Nederlands. Ook bevordert een goede ontwikkeling van de moedertaal het algemene taalbegrip dat kinderen in staat stelt een tweede taal te leren.
Tips voor ouders
Ouders kunnen hun kinderen thuis op veel verschillende manieren helpen bij het leren van het Nederlands.
Samen praten, zingen en lezen is van grote invloed op de taalontwikkeling. Hieronder vind je enkele taalactiviteiten die ouders thuis met hun kinderen kunnen doen. Dit kan in het Nederlands, maar ook in de moedertaal van de ouders!
- Boeken voorlezen. Voorlezen vergroot de woordenschat en daagt kinderen uit om na te denken over de structuur van verhalen.
- Gesprekjes voeren over dagelijkse dingen en meegemaakte gebeurtenissen (tijdens het koken, in de supermarkt). Stel hierbij open vragen: “Wat denk je dat er nu gaat gebeuren?”, “Wat verkopen ze bij deze winkel?”.
- Samen verhaaltjes verzinnen
- Samen oefenen met schrijven van bijvoorbeeld de eigen naam, namen van familieleden, wat hij/zij vandaag heeft meegemaakt, of een briefje aan een vriend/familielid.
- Samen praten over het gelezen boekje. Hierdoor is het makkelijker om het verhaaltje te begrijpen, en dit draagt bij aan de cognitieve ontwikkeling van het kind.
- Samen praten over onderwerpen die je kind interesseren. Bijvoorbeeld over auto’s, dieren, de peuterspeelzaal, school, avonturen, het bos, de zee, enzovoort.
- Het zingen van liedjes of versjes. Bijvoorbeeld met behulp van een cd of Youtube.
- Samen kijken naar Nederlandstalige kinderprogramma’s op televisie. Voorbeelden van Nederlandse kinderprogramma’s zijn Sesamstraat, Het Klokhuis en Jeugdjournaal.