Rijke taal (v)mbo slaat een brug tussen theorie en praktijk en laat je zien hoe je duurzaam, betekenisvol taal- en leesonderwijs geeft, zodat elke leerling zijn taalbasis kan vergroten. De auteurs onderbouwen hun beweringen met wetenschappelijke bronnen.
Inzicht in goed taal- en leesonderwijs
Het boek is bedoeld voor iedereen die inzicht wil krijgen in wat goed taal- en leesonderwijs is én daarmee aan de slag wil gaan. Dat kunnen werkende leraren, logopedisten, remedial teachers en vrijwilligers in alfabetiserings- en NT2-trajecten zijn, maar ook bachelorstudenten, post-hbo-studenten of masterstudenten op het gebied van taalonderwijs of logopedie.
Rijke taal (v)mbo gaat over taal- en leesdidactiek voor alle leerlingen en studenten die worden opgeleid voor een beroep. Ze komen uit het voortgezet speciaal onderwijs, het praktijkonderwijs en het (voortgezet) middelbaar beroepsonderwijs.
De uitgave bevat geen traditionele verdeling in taaldomeinen, maar de hoofdstukken zijn afgestemd op duurzaam betekenisvol leren, het creëren van rijke contexten, het kiezen van rijke teksten en het vormgeven van actief denken binnen het taalonderwijs.
Van de auteurs van Rijke taal
Eerder verscheen het succesvolle Rijke taal, gericht op het basisonderwijs. De visies op taalonderwijs in beide boeken zijn gelijk. De doelgroepen en daarmee het grootste deel van de inhoud en de voorbeelden verschillen uiteraard.