Veel cursisten ervaren hun lessen Nederlands als iets dat niets met hun eigen leven te maken heeft. Buiten de lessen spreken ze weinig Nederlands en de transfer naar de praktijk wordt slecht of niet gemaakt. Die kloof dichten was één van de belangrijkste drijfveren bij het maken van LINK. Uitgangspunt daarbij is dit op zelfsturende wijze, met zo weinig mogelijk begeleiding te bereiken. In dit artikel lees je meer over de opzet en achterliggende gedachte van deze methode, die geschikt is voor laag- en middenopgeleide volwassen anderstaligen van taalniveau 0>A2 en A2>B1. Voor hogeropgeleiden is er LINK+.
LINK stimuleert de transfer naar de praktijk door functionele, taakgerichte en herkenbare inhoud. Maar ook door de uitnodigende stijl en de grote mate van gebruiksvriendelijkheid. De methode is intuïtief, doelgericht en activeert het leerproces. Nederlands leren gaat in LINK bijna als vanzelf.
Wil je meteen een kijkje nemen in LINK? Bekijk onderstaande webinar waarin trainer Tessa Boff Tonella uitlegt hoe je komend schooljaar aan de slag kunt met LINK.
Heldere opbouw
LINK is zorgvuldig opgebouwd. Via zorgvuldige toetsing is vastgesteld dat LINK geen opdrachten bevat die cursisten niet snappen. Met de aangereikte bouwstenen kunnen de cursisten écht bouwen. In een natuurlijke flow, via kleine stapjes leren cursisten in twintig thema's op een activerende manier Nederlands. Door lineair door de methode heen te werken, maak je optimaal gebruik van de heldere opbouw. Ga je liever thematisch te werk, dan kan dit ook.
Uitgekiende didactiek
Bij het maken van LINK hebben de auteurs zich steeds afgevraagd: "Zeg je dit zelf ook zo?", "Maakt dit de tongen los?" De bronteksten zijn geschreven op basis van authentieke, actuele, prikkelende teksten. Alles is functioneel en herkenbaar. LINK biedt cumulatief tweeduizend woorden aan; in het eerste thema krijgt de cursist honderd leerwoorden aangeboden, thema twee herhaalt voor een deel deze woorden en biedt weer honderd nieuwe leerwoorden aan, enzovoort. LINK zorgt daarbij voor een grondige inhoudelijke voorbereiding op de productieve taken, met het ABCD-model als grondslag. Er is in LINK bovengemiddeld aandacht besteed aan realistische spreekopdrachten. Zo durven cursisten ook buiten de les te spreken en te schrijven.
Vernieuwende grammatica-aanpak
Focus op grammatica is niet voor alle cursisten op hetzelfde moment zinvol. In LINK is de grammaticatraining daarom uit het groepsgedeelte gehaald. De grammatica komt impliciet aan bod in lees- en luisterteksten, zodat cursisten stap voor stap kennismaken met nieuwe onderwerpen. Daarnaast wordt de grammatica expliciet aangeboden in de grammatica-trainer. De opzet van deze trainer is anders en uitgebreider dan die van traditionele grammaticatrainers. Lees hier meer over de grammatica-trainer van LINK.
Maatwerk
LINK kent een individuele en een gezamenlijke lijn. De voorbereiding van de taak kan de cursist altijd alleen doen. De gezamenlijke lijn doet de cursist met de docent, medecursist of partner. Deze twee lijnen bieden volop mogelijkheid tot differentiatie. Lees hier meer over maatwerk in LINK.
Alles in één
Naast een volledige taalcursus bevat het online programma toetsen, vertalingen, een grammaticatool, een uitspraaktrainer, het Van Dale-woordenboek, een intern berichtensysteem en extra lesideeën voor de docent. De docent heeft een aparte inlog, en ziet precies hetzelfde als de cursist, maar dan met extra's (tips en suggesties) in het grijs. Het programma voorziet in duidelijke mogelijkheden om te arrangeren en het klassenmanagement bij te houden.
Ben je nieuwsgierig geworden naar LINK? Vraag hier een gratis proefaccount aan.